Det går inte som på räls att åka tåg

 Förra fredagen åkte jag till Stockholm för att ett av mina favoritband, H.E.A.T, hade releasefest för deras nya skiva. Jag är inte berättigad assistans och eftersom jag inte lyckades hitta någon kompis som kunde åka med fick jag ta mig dit bäst jag kunde med min rullstol.

 Eftersom jag ville ha ledsagning på stationerna till och från tåget ringde jag till SJ för att beställa det och de bokade samtidigt resan. Personen jag pratade med frågade till och med om måtten på rullstolen men av någon mycket intressant anledning hade det inte bokats några rullstolsplatser, varken på dit- eller hemresan vilket jag insåg först när jag skulle resa. Det löste sig dock för som tur var fanns det lediga platser. Annars vet jag inte hur de hade tänkt sig att det skulle fungera.

 På ditresan var det bara ett enda tåg jag skulle åka med men på hemresan skulle jag byta i Falköping. Jag skulle vara i Falköping 16:32 och det skulle gå en ersättningsbuss 16:45 men eftersom bussen inte var rullstolsanpassad skulle de boka en färdtjänst till Göteborg Central. Jag ringde någon dag innan jag skulle åka för att dubbelkolla vilken tid färdtjänsten skulle vara i Göteborg eftersom jag behövde boka ytterligare en färdtjänst från Centralen och hem. Jag fick höra att det skulle vara samma tid som bussen och jag hade läst att den skulle vara på plats 18:30.

 När jag kom till Falköping hämtade en ledsagare mig för att följa mig till taxiangöringen. När vi kom dit blev det dock rörigt och han och en annan man började dividera kring huruvida någon av dem skulle köra mig till Göteborg. Ledsagaren började köra iväg mig till någon bil men då bromsade jag och sade att han fick kolla upp vem det var som skulle köra mig innan jag tog mig längre. Då gick han iväg och ringde någonstans, jag vet inte vart han ringde. När han kom tillbaka sade han något om att det inte var någon taxi bokad på mig eller att de inte visste något. Då började jag få smått panik och ringde till SJ. Killen jag pratade med gav mig numret till något taxibolag samt bokningsnummer och så fick jag själv ringa dit men de sade att det inte fanns någon sådan bokning. Jag ringde alltså upp SJ på nytt och pratade med en annan kille som skulle ringa något ställe och återkomma. När han ringde upp igen visade det sig att färdtjänsten av någon skum anledning bokats så att den skulle vara i FALKÖPING 18:30! Det gick inte heller att ändra på. Jag fick alltså snällt vänta. Nu hade dessutom ledsagaren stuckit iväg så jag fick vänta tills det gick förbi en man som kunde hjälpa mig att komma uppför rampen så jag kunde ta mig in i vänthallen, jag hade för mycket grejer i knät för att kunna köra uppför själv.

 Till råga på allt hade det skett en olycka på motorvägen när jag kom till Göteborg med taxin så vi fastnade i köer så jag fick ringa Färdtjänsten två gånger för att flytta fram bilen.

 Det går inte som på räls att åka tåg med rullstol.

3 thoughts on “Det går inte som på räls att åka tåg

  1. Från 2015 Men har gjort mig sjukt nervös när jag ska åka till Skåne . Så här kan det var att åka tåg med rullstol t o m om man bokat ledsagare Herregud alltså : Min resa från Helsingborg till Örebro via Göteborg med normalt ett byte men tfa Spårarbeten Buss Göteborg Vårgårda. SJ hade missat att jag skulle åka med från Helsingborg. När tåget skulle åka så var jag tvungen att spärra dörren i 5 min innan föraren! kom fram och undrade vad jag höll på med. Jag sa bara till henne Hämta Tågbefälhavaren Efter en liten stunds argumenterande kom den kvinnliga tågbefälhavaren fram och lugnande den arga föraren. Fällde ut liften och jag kom på. Ledsagare en lite äldre taxiförare såg ut som om han skulle få hjärtslag när jag stoppade tåget genom att ställa väskan i dörren. Undrar hur många funkisar som hade missat det tåget. Det blev tyvärr 10 min sen tfa missen med mig. Jag bad naturligtvis om ursäkt för att jag var tvungen och blockera dörren. Ledsagarservice hade meddelat mig att de inte kunde ordna någon service i Vårgårda utan att det låg på SJ I Göteborg blev det en stunds diskussion med buss ersättnings personalen. I stället för att ordna så att någon kunde hjälpa till av bussen till tåget i Vårgårda så beställdes en taxi till en kostnad 1 063 kr ( stod på taxametern ) Den körde lite fel så jag fick se tåget åka från Vårgårda när jag kom fram . Då tyckte taxi chauffören att han hade gjort sitt och lämnade mig där med ett beklagande . Bussersättningspersonalen och Västrafik värden sa : ring SJ vilket jag gjorde. Då blev jag bokad på ett tåg 2 tim senare. Jag fick även en kompensation som jag blev nöjd med. När tåget kom ca 20 min försenat så kom de till ett annat spår än där alla väntade. så jag anade problem . Denna gång kom dock 3 killar springande och körde mig till det nya spåret och jag kom på det nya tåget. Att inte ledsagningen fungerar bättre vid trafikomläggning är lite oroande. Alla som jag hade kontakt med under resan hade ett bra bemötande utom lokföraren som inte fick igång sitt tåg i Helsingborg men jag kan förstå hennes stress. Dock hade det kostat SJ minst 1000 kr mindre om bussansvarige i Göteborg ringt till kollegan i Vårgårda och ordnat ledsagningen med honom istället för att ringa en taxi .

    Gilla

    1. Hej!
      Tråkigt att även du haft mycket krångel med SJ och tågresande. Det känns tyvärr som att dessa saker inte är ovanliga för en om en reser med rullstol eller behöver hjälp med ledsagning. Jag tycker att det är viktigt att ligga på SJ så att de skärper sig men tyvärr orkar en inte alltid men jag tycker också att det är viktigt att allmänheten får veta hur det (inte) fungerar. Det har funnits en lag sedan 1979 om anpassad kollektivtrafik.
      Jag är inte tillräckligt insatt i händelserna för att förstå situationen riktigt bra men ska du med ett tåg är det viktigt att du får hjälp så att du kommer med. Har du tydligt uttryckt för tågpersonalen att du ska med alternativt har en ledsagare som ska hjälpa dig ska du inte behöva be om ursäkt om det krånglar.
      Det är lätt att tappa sugen när det fungerar så illa men om ingen reser förstår inte heller samhället och SJ att det behöver förbättras. Vi får fortsätta kämpa tillsammans för att det ska funka bättre framöver och lycka till med ditt framtida resande!
      Hälsningar Angela

      Gilla

Kommentera

