Saker som går att göra om du/ni inte kan få egna barn

 Jag har ända sedan jag var liten vetat att jag antagligen inte skulle vilja ha barn, men om jag hade velat det hade jag velat adoptera – om det ens hade varit möjligt för mig, vilket jag inte vet. Även om jag inser att många vill bli föräldrar har jag personligen alltså alltid haft svårt att förstå varför människor tycker att det är så viktigt att ha egna biologiska barn. Blod är inte tjockare än ”vatten” – det är kärleken och den faktiska önskan att bli förälder och att hjälpa en individ att bli en kärleksfull, ansvarstagande vuxen som är det viktiga.

 Det är viktigt att känna att en får ta sig tid att sörja och bearbeta det som gör ont. Jag vill inte förringa den smärta många känner av att inte kunna bli föräldrar, däremot hjälpa människor att inse att det finns andra sätt att se på saken och öppna upp för alternativa lösningar. Det finns lite olika saker det går att hitta på om du/ni inte kan få egna barn. Det finns säkert fler saker jag inte kommit att tänka på, men här är en lista på lite idéer:

 Bli jour- eller familjehem.

 Adoptera.

 Bli fadder.

 Ta hand om ett djur från ett hem.

 Jobba i skola/förskola/fritids.

 Bli personlig assistent.

 Sitta barnvakt.

 Bli kontaktperson.

 Bli ledsagare.

 Bli scoutledare/ledare för någon grupp av något slag. Bra om du har specialkompetens, kan du exempelvis dans kan du leda dansgrupper för barn.

 Bli clown.

 Bli lägerledare.

 Jobba på boende.

 Är du singel kan du dejta ensamstående föräldrar.

 Det finns så många barn (och även djur) i världen som behöver kärlek på olika sätt – jag önskar att vi kunde hjälpas åt att ta hand om dem.

Du vet väl om att jag har skrivit en poesibok? ”Ärligt talat” innehåller 42 färgfoton och ca 66 dikter (beroende på hur en räknar!) och kostar 250 kr (eventuell frakt tillkommer)! Maila mig gärna på angela.of.music@gmail.com för mer information. Jag finns även på Facebook, du hittar min offentliga sida genom att söka på Angela eller @angelaartistofficial.

Lämna en kommentar